zondag 30 juni 2013

Estella / Lizarra

Oef, wat een dag ... Ik dacht dat het een makkie zou worden, maar dat was het niet.
Pas om kwart voor acht vertrokken en met een lege maag, want ik vond het ontbijt maar niks in de albergue. Helaas ben ik al sinds twee dagen door mijn voorraadje Sultana koekjes heen en er bleef niks anders over. En om nu al om acht uur de Comité-heupfles open te draaien, is ook niet zo een goed idee.
Bovendien is het zondag en dan zit heel Spanje in de mis. Je hoort ze van ver zingen als je langs een dorpje komt. Ook de bakker en de kruidenier en de herbergier (die laatste vermoedelijk van op de eerste rij).
Het was dus al ruim half tien voor ik een winkeltje vond in een dorpje. Dat stappen op water alleen heeft me geen goed gedaan.
Het was gewoon een zware tocht en erg warm. Bij aankomst in Estella wees de thermometer 38 graden aan. Schroeien is dat ...

Weinig spektakel vandaag, op een lang stuk via de resten van de oude Romeinse heirbaan tussen Bordeaux en Astorga. Mijn frank was niet meteen gevallen, maar op een bepaald moment kun je er niet overheen kijken : de weg slingert door de velden en je ziet aan de ruwe stenen dat je niet over een gewoon paadje loopt. Hier is over nagedacht en dat konden die Romeinen wel. Ze legden eerst een laag ruwe stenen, waar ik vandaag dus over gelopen heb, dan werd die geëgaliseerd met steengruis en een laag aarde erover en tenslotte kwamen de plaveien. Die plaveien zijn natuurlijk al lang gebruikt om andere doelen te dienen, de aarde en het gruis is na zoveel eeuwen weggespoeld en dus blijven alleen de  grote stenen en keien over. Mooi, maar niet echt handig om vlot vooruit te komen.
Pat from Arkansas - 81 yrs, 13th Camino

Zo meteen Estella eens gaan ontdekken. In 1139 schreef ene Aymeric Picaud in de Codex Calixtinus, een beetje de trotter van toen : "het brood is er goed, de wijn voortreffelijk, vlees en vis zijn er in overvloed en aan heerlijkheden is geen gebrek". Wat hij met dat laatste bedoelde, is me nog niet volledig duidelijk, maar ik hou je op de hoogte ...

Zonder woorden...



Morgen een colletje, maar het lijkt doenbaar. Vroeg vertrekken zal toch nodig zijn. En extra water  meenemen, want er zit 13 kilometer tussen zonder dorpjes of fonteintjes.
Grappig detail : na 2 kilometer al kom je via Ayegui in Irache, waar de enige fontein ter wereld staat waar wijn uit komt. Vaut le detour !!!



3 opmerkingen:

  1. Hallo Feike,
    jaren geleden hebben we bij Mimique en Bruno gemerkt dat je goed kon verhuizen.
    Blijkbaar kan je ook goed stappen.
    Geniet van dit avontuur, van de heerlijke Spaanse koffie (hun koffie met melk in een groot glas is zalig, vonden wij), van de unieke tapas, van het back to basic ritme.

    Groetjes, Zuriñe en co

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Feike! Ik volg je reis via je blog.
    Ik vind het leuk dat je zo een tocht maakt :)
    Veel plezier en moed verder op je tocht.
    Grtjs Hanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hola Feike,
    Fijn om via je leuke onderhoudende verslagen je unieke tocht te kunnen volgen.
    Hopelijk werken de "voetjes" de volgende weken wat beter mee.
    Genieten maar!
    Groetjes Eva en C°

    BeantwoordenVerwijderen